منوی اصلی سايت
با فمنیسم زن ها مظلوم تر می شوند
اخیراً به دلایلی واژه فمنیسم در شبکه های اجتماعی مورد توجه بیشتری قرارگرفته است. مطلب زیر در روز نامه صبح نو 17 خرداد با آدرس زیر چاپ شده است.

http://sobhe-no.ir/newspaper/print/16/8/21


درباره فمنیسم و کارکرد اجتماعی آن سخن بسیاری است، برخی احساس غبن دارند و البته بعضی به آن می بالند، و در آن کمال زنان و یا خلاصی از مشکلات را می جویند، اما چون حقیقت وجودی زن درک نشده، راه طی شده با فمنیسم موجب افزایش سوء استفاده از زنان و هتک بیشتر حرمت آنان شده است. گزاره های زیر را در این باره آورده ام.
1- در دوره ای سخت مشغول مطالعه شیوه ها و عناصر هویت جویی جنسیتی زنان، وصدالبته غرق در موضوعات و مباحث فمنیستی بودم. این موضوع را در آثار گوناگون مترجمان و محققان و گاهی در مقالات و بحث های دیگران  اعم از سایت ها و حتی وبلاگ ها جستجو می کردم.
حرف و حدیث در این باره زیاد و گاهی واقعاً شنیدنی است. در طی کار از جمله به مقاله ای و یا بهتر بگویم نوشته ای با عنوان Why English women convert to Islam? مواجه شدم. خانم نویسنده فردی محقق و تحصیلکرده اما نسبتاً جوان بود. او در این نوشته از وضعیت و احساس هویتی زنانه اش چنین می گفت: زنی آزاد که خود همه چیز را انتخاب می کند، دیسکو می رود سیگار می کشد و دوستانی برای این کار دارد. اما نوشته بود علیرغم این آزادی ها در ذهنم خلجانی نسبت به جایگاه زن در جامعه داشتم اما در هیاهوی رقص وگاهی مشروب گم می شد تا این که در پروژه ای تحقیقاتی ناچار از مطالعه درباره زنان در ادیان مختلف شدم. نتایج خوش آیند نبود و تاحدی سرخورده ام کرد، در زمانی که نوبت مطالعه اسلام بود با احساس نفرت و انزجار به سوی مطالعه این دین شهوانی رفتم، اما به‌تدریج در مطالعه متوجه تفاوت های بنیادی میان هستی زن در این دین با آن چه که داشتم و راضی بودم متوجه شدم و حریم و حرمت زن را در آن بوضوح دیدم، احساس کردم آن دغدغه ذهنی ام پاک شد چون به چشمه رسیدم و او می گوید این است دلیل مسلمان شدن زنان انگلیس!
2- اگر در اینترنت واژه new women Muslim  را جستجو کنید، درحالی که تبلیغ شدیدی بر علیه اسلام از جهت جایگاه زن وجود دارد، اما حدود 67 تا 70 درصد تازه مسلمانان اروپا و آمریکا را زنان تشکیل می دهند، برخی از چهره ها و ستارگان مد و سینما و یا دانشگاهیان از جملۀ تازه مسلمانان هستند. یک مؤسسه دینی نیز از اکثر این زنان کلیپی حدود 5 دقیقه ساخته که واقعاً دیدنی است چون دلایل مسلمان شدن و تفاوت دو زندگی را بسیار مشهود بازگو می کنند.  بطور مثال در  کلیپی یکی  از ستارگان بسیار جوان هالیوود می گفت قبل از اسلام نه زن خوبی بودم ونه مادر شایسته ای، اما امروز احساس رضایت زیادی دارم! در این کلیپ ها چند عکس یا ثانیه هایی از گذشته آن ها نشان داده می شود، این زن با دستش عکس هایش را پنهان می کرد! و یا دختر یکی از بزرگترین مؤسسات مد و نمایش لباس که خود مدل لباس بود، تشریح ویژه ای از امروز و دیروزش داشت. چرا این زنان مسلمان می شوند؟ سؤال مهمتر این که چرا حتی امروزه برخی از آن ها به گروه های تکفیری می پیوندند؟
3- در اولین کنفرانس حکمت مطهر اینجانب در پانلی با موضوع زن، همراه دوخانم از کانادا وترکیه و آقایی از یکی از کشورهای آسیایی باجضور جمعیتی حدود 800 نفر شرکت داشتم. در این جلسه یکی از شرکت کنندگان سؤال نسبتاً تلخی از پانلیست ها درباره جایگاه زنان و اهمیت تفکر فمینیستی پرسید، اتفاقاً قبل از طرح سؤال مسئول پانل از من خواسته بود که به این آخرین پرسش جواب دهم. در پاسخ دلیل پیدایش فمنیسم را مبتنی بر یک فلسفه اجتماعی مطرح کردم،که حاکی از نگاه گرگ صفتانه انسان ها به یکدیگر بود آن چنان که هابز در فلسفه می گوید و ماکیاولی در سیاست پی می گیرد.
4- دو سال بعد پروفسور گوستافسون(Andrew Gustafson) استاد فلسفهدانشگاه کریتون ایالت اوماها که در آن جلسه حضور داشت،  به ایران آمده بود و مصر بود در فرصت محدودی که دارد با من ملاقات کند. احساس کردم او می خواهد دلیل و مبنای نظری که در پانل درباره فمنیسم مطرح کردم جویا شود زیرا خوب به‌یاد داشتم در آن جلسه خیره نگاه می کرد و متعجبانه سر می جنباند. ایشان را همراه خانم مترجمی که برای کمک به من  آمده بود، ملاقات کردم. به محض ملاقات فوری گفت در دانشگاه وقتی به اساتید یا دانشجویان می گفتم در ایران زنان برای کار، تحصیل و ... آزاد هستند هیچکس باور نمی کند و در پاسخ چرای من گفت: به خاطر حجاب!  مجبور شدم شرحی هرچند پراکنده از منزلت زن در قرآن و روایات و احادیت  سیره و سنت معصومین (ع)بدهم. به من گفت آن چه شما می گویید اگر در جامعه آمریکا نصف آن را انجام دهیم مشکلات ریز و درشت اجتماعی ما حل می شود. گفتم: فکر نکن که در ایران همه و مخصوصاً زنان با آن چه گفتم آشنا هستند و توانسته ایم در نظام اجتماعی بر این اساس بنیاد جدیدی درست کنیم، ما هم مشکلاتی شبیه شما در ابعاد دیگر داریم. بسیار متعجبانه از خانم مترجم پرسید نظر شما درباره آن چه درباره زن گفته شد چیست؟ با احساسی بسیار گرم گفت: از حالا به زن بودنم افتخار می کنم! بعداً گوستافسون این گفتگو را در سایت دانشگاهش منتشرکرد.
5- در اولین بزرگداشت "بیدل" شاعر با عنوان "عُرس بیدل" یکی از بیدل شناسان شرکت کننده فردی پاکستانی ساکن لندن بود. خانمی در جلسه به دلیلی که در خاطر ندارم  مقایسه ای بین جوامع غربی با ایران کرد، چون از موضوعات ناموجه و تکراری بود کسی وقعی نگذاشت و موضوع دیگری وارد بحث شد که ناگهان مرد پاکستانی با هیجان از جابرخاست و خطاب به آن خانم گفت با بیش از سی سال زندگی در لندن می گویم هیچ زنی در شب تنها بیرون از خانه امنیت ندارد، لندن را من می شناسم ونه آن که از اینجا نگاه می کند.
6- پروفسور فیسک استاد ارتباطات اجتماعی، بحث مبسوطی از منظر نمادشناسی و نشانه شناسی پوشش زنان دارد و مثال هایی از این نوع که چرا زنان کفش پاشنه بلند می پوشند یا از لباس جین استفاده می کنند. او بر اساس این نشانه معتقد است، زنان غربی در "مردسالارترین" جامعه بشری زندگی می کنند و مطابق ایدئولوژی مردان که برهنگی زنان را دوست دارد، در جامعه حضور دارند.
در یک بررسی دیگر اکثر زنان در جامعه مدرن تحت تأثیر همین ایدئولوژی ورزش های مردانه را انجام می دهند اما چون فیزیک بدنی آن ها از مردان در این ورزش ها از توان و قدرت و حتی سرعت کمتری برخوردار است لذا همیشه درساختار نظام اجتماعی "جنس دوم" محسوب می شوند.
7- طبق گزارش سازمان های بین المللی، ده کشور پر تجاوز جنسی در جهان عبارتد از: آفریقای جنوبی، سوئد، 
آمریکا، انگلیس، هند، نیوزیلند، کانادا، استرالیا، زیمبابوه، دانمارک و فنلاند. بطور مثال در سوئد که ازپیشاهنگان جنبش فمنیسم است، طبق گزارش پلیس از هر چهار زن یک زن مورد تجاوز قرار می گیرد، طبق گزارش سال 2014 پلیس سوئد، این کشور بالاترین آمار تجاوز جنسی را در اروپا دارد.
البته بد نیست بدانید تا میانه های دهه هفتاد میلادی شبکه های رادیویی و تلویزیونی این کشورها به پخش اخبار این حوادث می پرداختند،  اما با افزایش احساس منفی مردم نسبت به امنیت فردی و اجتماعی به تدریج از شبکه ها حذف شد مگر این که حادثه خاص و ویژه ای باشد، درحال حاضر این گونه حوادت را گاهی فقط رسانه های محلی منعکس می کنند و نه شبکه های سراسری.
8- اخیراً هفده سیاستمدار زن سابق فرانسه در یک اقدام هماهنگ اعلام کردند دیگر دربرابر پدیده آزار جنسی در عرصه سیاست سکوت نخواهندکردد در میان این سیاستمداران نام "کریستین لاگارد" رئیس فعلی صندوق بین المللی پول، "روزلین باشلو" وزیر سابق بهداشت و "سیسیل دوفلو" وزیر سابق مسکن فرانسه به چشم می خورد. آن ها در بیانیه ای اعلام کردند وضع اخلاقی در عرصه سیاست فرانسه به حدی تأسف آور است که زنان با ورود به این عرصه یا باید تن به خواسته های غیر اخلاقی مردان بدهند یا باید در برابر این فرهنگ نهادینه شده مبارزه کنند. با گسترش اعتراضات، "مونیک پلتیر" 89 ساله از مقامات ارشد سابق قضایی فرانسه اعلام کرد 37 سال قبل از سوی یک سیاستمدار فرانسوی مورد آزار جنسی قرارگرفته و از این که در تمام مدت سکوت کرده احساس شرم دارد.
این ها فقط نمونه ای از انبوه مصائب زنان در امور جنسی است، واقعاً، زنان با فمنیسم مظلوم ترند و بیشتر در معرض آسیب های جنسی قراردارند. 

 


 

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان