الگوهای تولید محتوای رسانه ها
راهبرد ایجاد مزیت رقابتی در سپهر رسانه و اصلاح ساختار
                            
                                 
سازمان های خبری  وحتی بخش های خبری رسانه ها شدیداً در محیط رقابتی بسیار پویایی قرارگرفته اند که حفظ اعتبار و وجهه خبری روز به روز سخت تر و پیچیده تر می شود. در این 
محیط   رقابتی، رسانه های جدید فضای مجازی و تولیدات خبری کاربران (GUC) ، بر شدت رقابت افزوده است. اغلب سازمان های جدید و نوپا در تولیدات محتوایی و خبری، میل به تحول 
دارند اما کشف راه   و مسیر چندان ساده نیست. الگوهای عام و رایج توان و ظرفیت تحولی را ندارند و اجازه نمی دهند تولیدکننده و یا مدیریت مراکز و سازمان های رسانه ای و خبری مسیر 
دیگری را برای تولید طی   کند لذا، تغییرات حداکثر درشکل و صورت تولیدات حادث می شود که عامل انگیزشی کافی برای جلب مخاطب و ایجاد اعتبار جدیدی برای سازمان های رسانه ای و 
خبری نیست.از این جهت از   منظر ارتباطات راهبردی، باید به مراحل سه گانه، گردآوری، پردازش و تولید اطلاعات از زاویه و الگویی  متفاوت نگاه کرد، الگویی که بتواند برای مدیران و کارگزاران 
فرصت های جدید بوجود آورد.   شناخت درست این زوایای متفاوت و بهره برداری پایدار برآن اساس، منجر به کسب اعتبار و مزیت رقابتی ویژه در سپهر رسانه خواهدشد. ایجاد فرصت و بهره 
برداری از آن را شاید بتوان بزرگترین هنر   مدیریت امروز رسانه دانست، درغیر این صورت رسانه ای در میان انبوه رسانه ها بدون نام و نشان و شاید فاقد اثر خواهد بود.
منظور از الگو یا مدل تولید یا مقوله بندی  محتوا این است که چگونه محتوا را سازمان دهی , کرده و ارتباط میان بخش های گوناگون آن را برقرار سازیم.
در این مقاله دو گروه بندی اصلی و سه زیر گروه با مبانی متفاوت از گروه بندی های محتوایی فعلی رسانه ها پیشنهاد شده که مقسم و مبنای هر مقوله یا گروه به تفصیل بیان شده 
است.