منوی اصلی سايت
خجسته: جذب مخاطبين جديد استراتژي اصلي راديوست
به گفته‌ي‌ خجسته استراتژي‌هاي بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي جديدي تكنولوژيكي و توسعه حوزه‌هاي نظري در راديو ديگر مباحثي است كه به حل بحران ريزش مخاطب در راديو منجر مي‌شود.

دكتر حسن خجسته معاون صدا در هشتمين همايش افق رسانه با رويكرد راديو درباره‌ استراتژي‌هاي اين افق گفت: كاري كه در سال‌هاي پس از انقلاب پيش‌روي راديو بوده اين است كه راديو تعريف جديدي از خود ارايه داده است. در اين سال‌ها ما شيوه جديد و متفاوتي را به كار برديم. در استراتژي اول سازمان كه مهم‌ترين نيز محسوب مي‌شود ، چند مقوله وجود دارد كه شامل مديريت پيام ، اثربخشي ، رقابت‌پذيري، ارتقاء كيفي، توجه خاص به مخاطبان و ايجاد تحول و تنوع است.
وي شرط اول براي قدم‌ برداشتن در راه استراتژي را محيط ‌شناسي دانست و در ادامه به مباحث تاريخچه راديو در جهان و ايران اشاره كرد.
دكتر حسن خجسته با اشاره به عصر طلايي در راديو، اظهار كرد: عصر طلايي راديو از 1357 شروع و تا 1368 به طول مي‌انجامد. شرايط انقلاب باعث شد كه مردم به راديو نياز مبرم پيدا كنند. در آن زمان و خصوصا در دوران جنگ مردم نياز داشتند كه از محيط پيراموني خود اطلاعات كسب كنند. راديو تا پايان جنگ رسانه بلامنازعي بود اما پس از جنگ و با پايان عصر طلايي راديو دچار تحولاتي شد. در آن دوره كاركردهاي آموزشي، تفريحي و اطلاع‌رساني راديو مورد تهديد قرا گرفت.
معاون صدا با اعلام اين‌كه پس از دوران طلايي، راديو با افت مخاطب مواجه شد، خاطرنشان كرد: كه در آن دوره برنامه صبح جمعه تا 20 درصد، خانواده 6 درصد و سلام صبح بخير تا 2 درصد افت شنونده پيدا كرد.
دكتر حسن خجسته ادامه داد: در پايان عصر طلايي توجه مسئولان به سمت تلويزيون رفت و علاوه بر راديو به سينما و تئاتر هم بي‌توجهي شد. ضمن اين‌كه منابع سازمان محدود است و هركس بنا به تشخيص خود اين بودجه را خرج مي‌كند.
وي با ابراز خرسندي نسبت به اين‌كه درحال حاضر راديو شرايط گذشته را ندارد، خاطرنشان كرد: در گذشته راديو در ميان ارگ مستقر بود و اين بعد مكاني راديو را از ارتباطات رسانه‌اي دور مي‌كرد، ضمن اين‌كه در آن‌زمان سازمان صداوسيما ظرفيت‌هاي استثنايي راديو را نمي‌شناخت.
معاون صدا در تحليل محيطي راديو بعد از عصر طلايي گفت: وقتي در دهه 70 وارد راديو شدم احساس كردم با سازماني درحال فروپاشي مواجه هستم و به حدي در دورن حالت يأس و نااميدي وجود داشت كه بسياري از برنامه‌سازان فكر مي‌كردند از عصر ارتباطات دوران خود به شدت عقب هستند. ضمن اين‌كه استنباط بچه‌هاي راديو از سازمان شكاف طبقاتي بود. بچه‌ها از عباراتي چون پابرهنه‌ها و آفريقايي‌ها براي راديويي‌ها استفاده مي‌كردند. در آن دوره اختلاف شديدي ميان مديران و كاركنان راديو شكل گرفته بود، به نحوي كه به دو بخش فرم‌گرا و محتواگرا تقسيم شده بودند.
به گفته‌ دكتر حسن خجسته در دوران پس از عصر طلايي راديو با بحران بزرگي مواجه شد و برنامه‌سازان راديو گمان مي‌كردند هيچ راهي به سمت مخاطب ندارند.
وي با طرح اين پرسش كه چرا راديو با بحران مواجه شد؟ در ادامه مسأله استراتژيكي را مطرح كرد.
معاون صدا اين مسأله را چيزي تعريف كرد كه موجب اختلال يا وقفه در هر فعاليتي مي‌شود و مسأله استراتژيكي را راديو را ريزش شديد مخاطب يا به عبارتي بحران مخاطب عنوان كرد.
وي حفظ مخاطب فعلي و جذب مخاطب جديد را استراتژي اصلي راديو برشمرد.
حسن خجسته 11+1 برنامه‌ استراتژيكي را، حاصل اجراي تكنيك طوفان ذهني عنوان كرد كه به مرور در راديو اجرا مي‌شود.
معاون صدا عناوين شبكه‌هاي راديويي عمومي را ايران، تهران، پيام، البرز، صداي آشنا، ايران صدا، راديو آوار، راديو نوا عنوان كرد.
وي درباره‌ي راديو نوا اعلام كرد: آقاي ضرغامي موافقت كردند كه اداره نغمات ديني را راديو راه‌اندازي شود. الآن از ساعت 12 الي 6 بعدازظهر تواشيح و هم‌خواني پخش مي‌كنيم تا در پخش حرفه‌اي شويم و كمك كنيم اين حوزه تقويت شود.
راديو «آوا» هم نمونه‌اي از كار موسيقي ما است. چون فرستنده راديو تجارت خالي بود تصميم گرفتيم از ساعت 5 بعدازظهر تا 12 شب موسيقي "پاك" و فاخر به عنوان نمونه پخش شود تا به حال مشكلات اين حوزه كمك شود.
وي در بخش شبكه‌هاي اختصاصي از راديوهاي قرآن، تجارت، سلامت و خانواده و بورس و راديو درام نام برد.
معاون صدا درباره راديوهاي تازه تأسيس گفت: توصيه اين راديو اين است كه بسياري از مشكلات بايد در دوران خانواده حل شود وي درباره راديو بورس نيز اظهار داشت: اين راديو با همكاري‌ سازمان بورس راه‌اندازي مي‌شود و خود راديو به اين دوستان توصيه كرد كه اين شبكه را راه‌اندازي كنند چراكه به اطلاع‌رساني در بخش بازار نياز داشتند.
با راه‌اندازي راديو درام نيز راديو مي‌خواهد در حد ظرفيت خود نقدها و مطالب سازنده‌اي را حوزه ادبيات نمايشي مطرح كند.
وي پيشنهاد داد: شبكه‌ها و مركز نظارت سازمان صداوسيما نظارت جامعي بر برنامه‌ها داشته باشند تا هزينه‌هاي مالي و معنوي افراد بيهوده از بين نرود. اين درحالي است كه درحال حاضر شبكه‌ها و مركز ناظر به طور جداگانه‌اي بر برنامه‌ها نظارت دارند.
دكتر حجسن خجسته از استراتژي‌ منظومه‌اي به عنوان راه‌حلي براي بيرون آمدن از وضعيت بحران راديو ياد كرد و گفت: اين استراتژي باعث مي‌شود كه بين اهالي راديو رابطه‌اي اخلاقي برقرار شود.
وي از كوچك‌سازي سازماني با هدف ايجاد كارامدي، به عنوان استراتژي ديگر ياد كرد و اعلام كرد: تاكنون 65 شغل در راديو با هدف كوچك‌سازي كم شده است.
به گفته‌ي‌ خجسته استراتژي‌هاي بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي جديدي تكنولوژيكي و توسعه حوزه‌هاي نظري در راديو ديگر مباحثي است كه به حل بحران ريزش مخاطب در راديو منجر مي‌شود.
وي در توضيح استراتژي پرنده گفت: راديو مانند پرنده كوچكي در ميان انبوهي از پرندگان عظيم‌الجثه است. بچه‌هاي راديو بايد از دورن‌گرايي خارج مي‌شدند. اين پرنده بايد مي‌پريد تا همه او را مي‌ديدند. الآن وزن راديو خيلي‌زياد است و ديده و شنيده مي‌شود. در سطح بين‌المللي جشنواره‌هايي را برگزار كرديم و راديو به بيرون كشيده شد. در دانشگاه‌ها درباره راديو تحرك ايجاد كرديم. وي درباره فعاليت‌هاي راديو در سطح بين‌المللي گفت: از دوره چهارم جشنواره راديو بين‌المللي شد و امسال براي نخستين‌بار با همكاري ABU در كنار برگزاري جشنواره راديو، اجلاس جهاني نيز برگزار كرديم.
امسال براي نخستين‌بار اجلاس راديوهاي قرآني و اسلامي برگزار مي‌شود و شايد بتوانيم اتحاديه‌اي را به همين نام در ايران راه‌اندازي كنيم.
وي از حركت به سمت چندرسانه‌اي ‌شدن به عنوان استراتژي 11+1 و جديدترين استراتژي نام برد و افزود: در اين استراتژي راديو بستري براي ديگر رسانه‌هاي مدرن است.ما بايد رسانه‌هاي مدرن را بشناسيم و در اختيار بگيريم.
دكتر حسن خجسته در پايان تأكيد كرد: استراتژي راديو در افق رسانه به كارآمدي سازمان، رقابت‌پذيري،‌كيفي‌سازي و توجه خاص به مخاطبان منجر مي‌شود.

منبع

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان