منوی اصلی سايت
دكتر خجسته: رسانه، منبري براي انتقال مباحث ديني است
معاون صدای جمهوری اسلامی ايران با اشاره به تشابه رسانه و منبر در انتقال مباحث ديني بر شناخت حقيقت ذاتي رسانه براي انتقال پيام تاكيد كرد.

معارف: معاون صدای جمهوری اسلامی ايران با اشاره به تشابه رسانه و منبر در انتقال مباحث ديني بر شناخت حقيقت ذاتي رسانه براي انتقال پيام تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دکتر حسن خجسته، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران در هم اندیشی حوزه دین و رسانه پیرامون چالش ها و چشم اندازهای تعامل رادیو و دین در ایران، بحث رادیو و دین، رسانه و دین را از موضوعات جالبی دانست که در دو دهه اخیر در کشورهای اروپایی به آن توجه ویژه ای شده است.

وی گفت: با پیدایش رسانه مدرن در دنیای امروز کمتر کسی به رادیو و رابطه آن با دین فکر می کند.

خجسته به بیان سه دیدگاه اساسی در مورد نسبت رسانه مدرن و دین پرداخت و افزود: رسانه مدرن محصول جامعه امروز است در نسبت رسانه مدرن و دین دیدگاه هایی چون ذات گرا، ابزار گرا، و دیدگاه مستقل به همراه تحمیل وجود دارد.

وی گفت: پیروان دیدگاه ذات گرا معتقدند رسانه ابزاری برای دین است که باید در اختیار آن قرار بگیرد در حالیکه پیروان دیدگاه سوم رسانه را ابزار ذاتاً مستقلي می دانند که خود را تحمیل می کند و می شود از آن به روش های مختلف استفاده کرد.

معاون صدای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: انتظار برخی از رسانه مدرن، انتظار غلطی است چرا که معطوف به شناخت حقیقت ذاتی رسانه نیست.

خجسته با اشاره به تفاوت ها و تشابه های رسانه ای چون رادیو و منبر گفت: کل عالم رسانه است. در رادیو، دین در قالبی جالب و جذاب با رسانه های مکتوب به مخاطب ارایه می شود. در واقع رسانه ظرفی برای انتقال مباحث دینی است همان گونه که سینه عالم ظرف قرار گیری معارف الهی است که با ابزار منبر و مجالس وعظ به مخاطبان ارایه می شود.

معاون صدای جمهوری اسلامی ایران بر عدم غفلت از رسانه منبر در تردید معارف دینی در کنار رسانه های مدرن تاکید کرد و گفت: منبر و خطابه کارکردهای استثنایی و عمق بخشی به مباحث دینی دارند این در حالی است که رادیو به کمک ابزار منبر می تواند کاستی های رسانه مدرن را کاهش دهد.

بنابراین گزارش در این نشست دکتر بشیر، رییس دانشگاه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) گفت: دانشگاه در تلاش است پیوند عمیقی میان اندیشمندان معتقد و حوزه های علمیه ایجاد کند.

بشیر افزود: دانشگاه محیطي فرهنگی است که در تلاش است بتواند دیدگاه اصیل و عمیق بین موضوعات دین و مباحث اجتماعی جامعه ارتباط برقرار کند.

رییس دانشگاه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: دانشگاه باید یک دیدگاه اصیل اسلامی را در کنار مباحث علمی با برگزاری سمینارهای مختلف به دانشجویان ارایه دهد.

بشیر این همایش را مقدمه ای برای ایجاد اصول و معیارهای راهگشا بر مبنای اندیشه اسلامی در جامعه برشمرد.

شایان ذکر است هم اندیشی اساتید و پژوهشگران و صاحب نظران دین و رسانه پیرامون چالش ها، چشم اندازهای تعامل رادیو و دین در ایران صبح امروز با حضور آیت الله مهدوی کنی، رییس دانشگاه امام صادق (ع) در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد.

منبع

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان