منوی اصلی سايت
دستنامه برنامه های اجتماعی رادیو
دستنامه برنامه های اجتماعی رادیو





تولیدات رادیویی درعین سهولت از پیچیدگی ویژه ای برخوردار است، شاید این سهل و ممتنع نتیجه خواسته و ناخواسته ماهیت این تکنولوژی ارتباطی است که محتوایش قدرت تفسیرگری ندارد و لی مرتب بوسیله مخاطبان تفسیر می شود و بینامتن شنوندگان آن چه را می خواهند از محتوای رادیو برداشت کرده و معناسازی می کنند
 







به نام خدا

 تولیدات رادیویی درعین سهولت از پیچیدگی ویژه ای برخوردار است، شاید این سهل و ممتنع نتیجه خواسته و ناخواسته ماهیت این تکنولوژی ارتباطی است که محتوایش قدرت تفسیرگری ندارد و لی مرتب بوسیله مخاطبان تفسیر می شود و بینامتن شنوندگان آن چه را می خواهند از محتوای رادیو برداشت کرده و معناسازی می کنند درصورتی که رسانه های تصویری قدرت تفسیرگری و معناسازی ذهن بیننده را می توانند در اختیار داشته باشند. در نظرسنجی های متعدد در کشورهای گوناگون، پاسخ ها حاکی از درک خاص عامه شنوندگان رادیو از این رسانه است. برای اکثر آن ها رادیو یک دوست است. شاید دلیل سختی کار و تولید در رادیو در همین جا نهفته است که چگونه انتظارات دوست ندیده اش را برآورده نماید، شنوندگان رادیو را می توان به سه گروه گوش شنوا، گوش منتظر و گوش ناشنوا تقسیم بندی کرد.

انتظارات عموم شنوندگان را می توان در دو سطح اصلی تقسیم کرد و مورد توجه قرار داد، سطح زندگی و امور جاری و سطح دوم، امور معرفتی است. امروزه تولید برنامه های رادیو در این دو سطح بسیار پیچیده شده است. یعنی لازم است در حالی که رادیو امور جاری و کاربردی زندگی فردی و اجتماعی را در دستور دارد، همزمان از سطح اعتلای معرفتی نیز غفلت نداشته باشد.

یکی از رسالت های دانشگاه صدا و سیما، تجهیز کارگزاران رسانه در سطوح گوناگون به دانش و معرفت حرفه ای و کارا در تولید برنامه ها و فرایندهای آن اعم از سیاستگذاری و مدیریت تا تولید و چگونگی توزیع و پخش آن است. امروزه در رشته رادیو دانشکده تولید این دانشگاه،  بعد از چند سال کار علمی_پژوهشی و تربیت دانشجو، خوشبختانه از مجموعه پایان نامه هایی که حاصل تلاش علمی دانشجویان و اساتید است، برخوردارشده که می تواند پشتوانه علمی منسجم و سازمان یافته ای در موضوعات گوناگون برای مدیران و تولیدکنندگان رادیو فراهم نماید و تلاش های علمی را با رعایت فرصت و شرایط کارگزاران، تولیدکنندگان و برنامه سازان رادیو، تبدیل به متون مناسب و قابل استفاده کاربردی بنماید.

این مجموعه برگرفته از رساله های دانشجویان با موضوعات اجتماعی است که نتایج آن غالباً هم حاصل مطالعات نظری است و متکی به گفتگو و مصاحبه با تهیه کنندگان رادیو و یا کارشناسان دانشگاهی است. خوشبختانه ماهیت رساله ها به گونه ای است که اغلب از روش های مطالعه کیفی استفاده شده است از این جهت توانسته در لایه های عمیقی از موضوع وارد شود که می تواند بر معرفت چگونگی تولید مطلوب بیفزاید.

از خانم محمدیان فر که از فارغ التحصیلان تهیه کنندگی رادیو  است باید برای کمک و مساعدت زیادش به آماده شدن این مجموعه سپاسگزای نمایم و از دکتر اخگری دبیر محترم همایش بین المللی رادیو و از دانشگاه صدا و سیما مخصوصاً معاون محترم آموزش و پژوهش آقای دکتر رجب زاده طهماسبی که از پیشنهاد تهیه این مجموعه، استقبال گرم داشتند سپاسگزاری نمایم. امیدوارم آن چه فراهم شده، موجب رونق ادبیات کاربردی رادیو شود، انشاءالله

 

حسن خجسته

فروردین 98 

 

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان